Skrabelodder til reklamebrug og fundraising
Et skrabelod er en form for lotterilodder, hvor man kan vinde penge eller ting. Modsat andre lotterier, kan køberen straks efter købet se om der er gevinst. Skrabeloddet blev opfundet af amerikaneren John Koza der i 1974 fik ideen til skrabeloddet.
Efter at skrabeloddet blev en succes i USA og England, blev skrabeloddet lanceret i Danmark i 1992 af Danske Spil. Samme år lancerede Niels Jørgensen skrabeloddet over for de Danske foreninger som fik en mulighed for at tjene penge på lokale skrabelodder, hvor klubben kunne få sit eget foto og tekst påtrykt og selv finde gevinsterne hos lokale sponsorer. Dette blev startskuddet til en stor succes og år efter år steg salget af skrabelodder til de Danske foreninger. Samtidig blev markedsføringsloven ændret i 2015 således at virksomheder og brands kunne bruge skrabeeffekter og spil i deres markedsføring.
Skrabe julekalender
I 1996 så den første skrabe julekalender dagens lys. Her var der 24 skrabe felter og man skal typisk finde 5 ens logoer for at vinde. Samtidig kan der på bagsiden påtrykkes lokale sponsorlogoer og skrabe julekalender blev hurtigt en succes hos de Danske foreninger, som kunne tjene rigtig mange penge på julekalendersalget hvert år. Salget er steget år efter år og der sælges stadig flere julekalendere hvert år i Danmark.
Alle som arrangerer skrabe lotterier, som der skal betales for, skal ansøge Spillemyndigheden i Danmark om tilladelse til afholdelse af det almennyttige lotteri.
I 2011 blev markedsføringsloven i Danmark ændret således, at brugen af rabatkuponer, lotterier , skrab og spil blev tilladt, samtidig med at købsbetingede konkurrencer blev lovliggjort. Dette gav et boost i salget af skrabelodder til reklamebrug og i 2023 giver mange virksomheder et skrabelod gratis sammen med et varekøb. Skrabelodder benyttes også til kodekort, voucher, gavekort og billetter.
I starten kunne skrabelodder kun leveres med det velkendte grå skrabe felt, men i 2023 kan skrabe felterne leveres med et smukt 4-farvet tryk, hvilket gør skrabelodder særdeles velegnet til reklamebrug.
Fundraising foreninger
Brug spil i markedsføringen
Fremstilling af skrabelodder
Fremstilling af skrabelodder er en kompliceret proces, som kræver specielt produktions udstyr. Skrabeloddet trykkes først typisk med 4-farvet tryk på en eller to sider. Herefter påtrykkes koder og symboler som skaber hele spillet på skrabeloddet. Når dette er påtrykt pålægges der seriegrafisk lak i de områder, hvor der skal pålægges et skrabe felt. Denne lak er helt afgørende for at man kan skrabe felterne. Efter denne proces pålægges skrabe felterne seriegrafisk. Når skrabe feltet er tørret påtrykkes der overtryk på skrabe feltet – det kan være i sort eller i 4-farvet tryk. Afslutningsvis skæres og pakkes skrabelodderne i kasser med markering af koder, løbenumre o.lign. på kasserne.
Sikkerhed
Da skrabelodder er skabt til at vinde gevinster, er det meget vigtigt at sikkerheden er i top. Her har man forskellige muligheder og blandt de mest almindelig er påtryk af en kode, som er gemt under et skrabe felt. Her kan arrangøren skrabe og se om gevinstloddet har den korrekte kode. Herudover kan der pålægges mikro tekster, som kun kan aflæses af producenten. En anden mulighed er at indlægge lak symboler, som en ekstra sikkerhed. Ved større gevinster tilbyder de større trykkerier en forsikring, dersom der skulle en fejl i produktionen af lotteriet.